Saturday, 21 November 2015

දුදනොද බිඳ ලද තෙද කඳ..

දුදනොද බිඳ ලද තෙද කඳ

කඳ දෙවිරද සාමිනේ //

මගෙ කුකුළා නැසූ එකා...
මගෙ කුකුළා නැසූ එකා ධජය ඔබගෙ පාළුය කා
මගෙ කුකුළා නැසූ එකා ධජය ඔබගෙ පාළුය කා
තව එක බුද දිනක් කකා ඉන්නට ඉඩ නොදී මකා

බලා එල්ල හෙලුව හෙල්ල
මුලමැ බෙල්ල මරු තැනේ

කතරගමට රුහුණු රටේ හිඟා කකා ලබන විටේ
කතරගමට රුහුණු රටේ හිඟා කකා ලබන විටේ
පයින්මැ ගොස් ඇවිද වටේ පොළොවැ උලා නළල් ඇටේ

දිගට ඇදී...
දිගට ඇදී නැග පැහැදී
මහ හඬ දී දෙවියනේ
දිගට ඇදී...

රනින් කුකුළු රුවක් පුදමි රිදියෙන් බිජුවටක් පුදමි
රන් දුනු හී දෙකක් පුදමි රුවට රිදී රුවක් පුදමි

කතරගමේ...

කතරගමේ බල මහිමේ
දුටුද එමේ හැම තැනේ
කතරගමේ...

කියමින් නම කුළු ඔබගේ බොල දුන් ගෙට කිරි තොලගේ
නවතින්නට වඩමි අගේ එබසින් කිරි කඳුළු මගේ

දුදනොද බිඳ ලද තෙද කඳ
කඳ දෙවිරද සාමිනේ //

මට කළ මෙවිපත අනේ බලාගන්න දෙවියනේ
මට කළ මෙවිපත අනේබලාගන්න දෙවියනේ
වැජඹෙන නා මෙවිමනේ බලන්න නා සාමිනේ

නා සාමිනේ...


රැපියෙල් තෙන්නකෝන් කවියාගේ 'කුකුළු හැවිල්ල' නම්වූ මෙම ගී පද පෙළ ගීතවත් කරන්නේ සුනිල් ශාන්තයන්ය. රැපියෙල් තෙන්නකෝන් කිවියා අප මතකයට නැගෙන්නේ 'වවුලුව' නම් කෘතිය සමගයි. හෙළ බස වර්ණවත් කරන්නට ඔහුගෙන් ලද දායකත්වය ඉතා විශාලය. සුනිල් ශාන්තයන් ගැන බොහෝ දෙනා දන්නා නිසා කෙලින්ම අපි ගීතයට යමු.

මා අසා ඇති ආකාරයට මෙයට පාදක වන කතාව මෙසේය. ගැමි කාන්තාවකගේ කුකුළකු තවත් ගැමියෙකු විසින් මරා ආහාරයට ගනු ලබයි. මෙයින් කිපෙන ගැමි කත නා ගසක් වෙත ගොස්, එහි ඇතැයි සැලකෙන නා සාමීන් අබියස පළි ගසයි. ඒ සමගම කතරගම දෙවියන් ඉදිරියේ ඇගේ දුක් ගැනවිල්ල ඉදිරිපත් කරයි. එහිදී කාන්තාවගෙන් දිස්වෙන ක්‍රෝධය පද පෙල මගින් මනාව පිලිබිඹු කෙරේ.

ඇය කන්නලව්වක් ලෙසට මෙය ආරම්භ කරයි. "කඳ දෙව් රද සාමිනේ ."

නමුත් තව දුරටත් එය කන්නලවුවක් ලෙසට ගත නොහැකිබව ඊලඟ පද පෙල කියාපායි. "මගෙ කුකුළා නැසූ එකා"

එයින් නොනවතින ඇය කුකුළු හොරා දෙවියන්ටද අපහාස කර ඇතිබව හඟවයි. "දදය ඔබගෙ පාළු ය කා"

කතරගම දෙවියන්ගේ ධජයේ සිටින්නේ කුකුළායන්ය. කාන්තාව පවසන ආකාරයට දෙවියන්ගේ ධජය පාළුවට ගොස් ඇත. ඒ මක්නිසාදයත් සොරා විසින් කුකුළා මරා ආහාරයට ගෙන ඇත. ද්වේශයෙන් වුවත් ඇය ඉතා සියුම්ව පහර ගැසිය යුතු තැන පහර ගසන අයුරක් දිස්වේ.

මේසා විනාශයක් කල සොරාට ඊලඟ බුද දිනයට මත්තෙන් ඔහුව මකා දමා දඬුවම් කලයුතු බව ඈ පවසයි. එය සිදු කල යුතු ආකාරය පිලිබඳව ඈ විස්තර කරයි. 'බෙල්ලේ ඇති මරු නිලයන්ගෙන් අල්ලා හෙල්ලයෙන් ඇන මොහුව මරා දැමිය යුතුය'.

මෙය ඉටුකොට දුන්නොත් ඈ තම බාරය ඔප්පු කිරීමට පයින්ම කතරගමට එන බව පවසයි. බිම දිගාවී නලල බිම තබා දෙවියන් වන්දනා කරන ආකාරය ඈ පැහැදිලි කරයි. මෙලෙස කතරගමට පයින්ම ඇවිදින් ඈ බාරය ඔප්පු කරන්නේ,

"රනින් කුකුළු රුවක් පුදමි- රිදියෙන් බිජුවටක් පුදමි
රන් දුනු හී දෙකක් පුදමි -රුවට රිදී රුවක් පුදමි"

කතරගම දෙවියන්ගේ ගුණ වර්ණනා කිරීමටද ඈ අමතක නොකරන්නීය.

"කතරගමේ බලමහිමේ

දුටු ද එ මේ හැම තැනේ කියමින් නම’කුරු ඔබගේ
බොළඳුන් ගෙ ද කිරි කුඩ’ගේ රඟ දෙන්නට වඩමි අගේ
එකතින්හිමි සඳනි මගේ"


~~තේජන අබේදීර~~


No comments: